Un om atat de bun, de talentat, de modest, cu o privire atat de blanda si atat de multa duiosie in glas, totul condimentat cu glume de buna calitate. Un DOMN adevarat pe care succesul nu l-a schimbat si nu l-a scos din mediul lui simplu de la malul marii. A ramas pana in ultima clipa alaturi de ai lui pescari, a baut un ultim pahar cu ei si le-a spus "Eu ma duc!". El poate a stiut ca de tot, ei cu siguranta nu au vrut sa creada asta! Jean Constantin, iubitul si unicul Jean Constantin, pleaca astazi dintre noi. Sufletul i-a luat-o inainte, dar macar ne-a lasat trupul, "avere" datorita careia ne-am simtit bogati inca cateva zile. Astazi, la ora 11.00, trupul lui va pleca si el. Este inmormantat in Constanta pe care a iubit-o si a preferat-o Capitalei.Ce trist este, ce dureros. Ce nod in gat am cand scriu randurile astea...
Mi-a placut atat de mult pledoaria bunului sau prieten, actorul Mihnea Columbeanu, incat vreau sa o cititi si voi! Ramas bun, draga Domnule Jean Constantin! Ne-ai lasat o mostenire valoroasa si iti multumim!
Cu talentul său rupt  din rai, cu farmecul său mereu viu, Zetterul (cum îi spuneau prietenii,  în cinstea ticului său verbal atât de vesel speculat mereu) se  "specializase" în roluri de ţigan simpatic - începând cu Parpanghel din  cele şase filme ale serialului "Haiducii", de Dinu Cocea (după scenariile  lui Eugen Barbu şi Nicolae Paul Mihail), şi continuând cu Patraulea, din  "B.D."-urile lui Mircea Drăgan (scrise împreună cu Nicolae  Ţic), sclipitorul Limbă din umbra comisarului Moldovan al lui  Nicolaescu, alţi diverşi "bronzaţi" (în "Bunicul şi doi delincvenţi minori", "Acţiunea Autobuzul", "Septembrie", sau recentul Somali din "Roming") - etichetă ficţională care i se  transmisese şi în viaţă, uneori spre nemulţumirea lui, căci Jean Constantin, născut la 21 august 1928  în Techirghiol, Constanţa era grec get-beget! Poate că singurul rol care  să-i restituie adevărata etnie a fost cel al preotului brăilean din  Vestul Sălbatic, în "Pruncul, petrolul şi ardelenii". 
Rău s-a  mai supărat Zetterul într-o seară când, plecând cu maşina de la o  filmare, un tânăr cam needucat de pe margine i-a strigat: "Ce faci,  ţigane?" Era în august, 1979, la Agigea - şi tocmai ne cunoscuserăm,  chiar în acea zi. Juca rolul circarului cam escroc dar cu suflet mare,  şi descurcăreţ foc, Blufferini, din "Al treilea salt mortal" (titlu de lucru:  "Circus Globo"), al lui Al. G. Croitoru, după un scenariu de A. Toma -  şi, după ce ani de zile îl admirasem de la distanţa dintre sală şi  ecran, acum aveam privilegiul să cunosc Omul.
O, şi ce om...! Răspândea în jur energie pozitivă, dinamism, haz, spirit de echipă, creativitate, mai ceva decât  o întreagă trupă de acrobaţi şi clovni. Ceea ce cunoaşteţi din rolurile  lui nu e decât o câtime din Spectacolul Zetterului pe platou. Nu trecea  un minut fără să-i vină o nouă idee, fără să adauge încă un gest, încă o  intonaţie, încă o nuanţă - şi, să vezi drăcie! De la fiecare din-astea,  poantele se porneau în cascadă, şi-atunci pas de a-l mai opri! Se  rostogolea pe scări, cădea în coşuri de hârtii, alerga în cerc, se dădea  peste cap - nu era peliculă şi nu era loc în film pentru toate câte zămislea  imaginaţia lui veşnic debordantă, dublată de un devotament care mergea  până la sacrficiu (o data nu l-am auzit plângându-se că s-a lovit, că s-a zgâriat, că e obosit,  că l-au chemat pentru un cadru şi-l ţin pe platou de vreo douăsprezece  ore trecute fix...) Jean era însuşi filmul, era însăşi arta  spectacolului de comedie.
...Şi nu numai de comedie. Copil fiind, îl identificasem pe Nail Geafer Ismail cu Ion Lucian, care-l  jucase magistral în dramatizarea după "Toate pînzele sus!" de pe scena teatrului  Ion Creangă - până l-am descoperit, nu ezit s-o spun, pe Adevăratul  Ismail, în serialul de televiziune al lui Mircea Mureşan. Dincolo de nelipsitul său  filon comic, micuţul bucătar turc întruchipat de Jean Constantin  transmitea o omenie, o duioşie, o sensibilitate şi o vulnerabilitate  infantilă cum poate nici chiar Radu Tudoran nu făcuse mai mult decât să  schiţeze, cu personajul romanului său. Atotbiruitoarea sa prietenie cu  toţi membrii echipajului, vitejia din timpul uraganului şi amara  neputinţă din faţa secetei, dar mai cu seamă fiorul tragic din final,  când trece pe la un pas de moarte, erau de ajuns ca să ne dezvăluie şi  cealaltă faţă a Artistului, din păcate nedrept de puţin valorificată în filmul şi teatrul românesc - Jean  Constantin, actorul de compoziţie.
În chip deloc întâmplător, ba chiar cât  se poate de semnificativ, în anii aceia cel mai bun teatru de revistă  din România a fost celebrul Fantasio, din Constanţa - bătând pe departe  atât revistele din Deva şi Ploieşti, cât şi pe notoriul Tănase  bucureştean, mult prea alunecat pe panta şuşanelelor. Mereu inspirat de  conducătorul său spiritual Jean Constantin (indiferent dacă era director  chiar el, sau bunul său prieten şi coleg Gelu Manolache), Teatrul  Fantasio avea cu adevărat scânteia spectacolului revuistic cinstit şi  decent, care distrează copios fără să facă nici un moment rabat de la  bunul gust (cum însăşi Monica Lovinescu, nu ezita să recunoască,  discutând la Europa Liberă despre degradarea revistei româneşti în anii ‘80). 
Şi, ca să urmăm paşii marelui actor şi  pe calea teatrului clasic, e de ajuns să menţionez un Pristanda de  neuitat pe care l-a jucat în regia lui Radu Beligan, pe scena Naţionalului  Bucureştean - unul dintre cele mai izbutite personaje  ale acelei montări cu "O scrisoare pierdută", alături de marele Marin Moraru (Farfuridi) şi neuitatul Gheorghe Dinică (Caţavencu). A spune că  Zetterul era actorul total nu e nicidecum o exagerare...
Şi nu numai total, dar şi perfect. Făcea  parte din acea specie rară a comedienilor incapabili să joace prost -  chiar şi atunci când, cum din nefericire prea des li se întâmplă  artiştilor de mare popularitate, era distribuit abuziv, ca "nume de  afiş" sau "pată de culoare" prin diverse porcărele (inclusiv şi mai ales  în ultimii ani). Desăvârşirea măiestriei lui avea puterea de a legitima  chiar şi aceste compromisuri, împrumutându-le ceva din aura zecilor şi  zecilor de roluri (în jur de şaptezeci) din anii de glorie ai marelui  actor. Aceea e moştenirea pe care ne-o lasă Jean Constantin, omagiat  recent şi cu titlul de Cetăţean de Onoare al Oraşului Constanţa, unde a  zidit cultură şi omenie - omul de care ne despărţim acum rostindu-i, cu  ochii în lacrimi: "Dormi în pace, Zetter blând!"






Trimiteți un comentariu