miercuri, 21 octombrie 2009

De ce au succes VIP-urile de carton

S-a mai cernut televiziunea de sexy-brailence, de magde si nikite dospite in cuptoarele tabloidelor. In schimb, vedem tot mai des anonimi deveniti faimosi peste noapte gratie asocierii scandaloase cu nume celebre. Sunt cei care se dau prin ziare si pe la tv cu declaratii de regula imbecile si “se fac” vedete pe spatele altora, caci de unii singuri nu reprezinta decåt un mare zero barat. Sunt cei pe care Iri Columbeanu i-a numit, inspirat, “ciorchinei”. Ei ofera publicului privitor “modelul prostului care reuseste”, declara profesorul Hanibal Dumitrascu. Tocmai de aceea au priza la public aceste VIP-uri de carton si silicon, crede psihologul, pentru ca ii imbie si pe altii sa atinga fara efort asa-zisul succes.


Oricat de departe v-ati tine de tabloide si emisiuni mondene, nu se poate sa nu fi auzit de “blonda lui Iri”, o fosta stripteuza care se lauda ca a pupat-o Columbeanu la subrat. Sau de fostul sofer al Monicai Columbeanu, Voicu Panzaru, zis “Ricky Martin”. Nici de “blonda lui Bote” nu cred ca n-ati auzit, e imposibil, din moment ce “numele” ei e pe toate gardurile. Vorba vine “numele”, caci personajele asociate cu vedete rareori apar public cu numele din buletin. Cine le-ar acorda atentie daca n-ar purta titulatura de  “blondele”, “asistentele”, “soferii” cuiva celebru? Au ele alte calitati sa le califice drept “vedete” decat aceea ca au respirat acelasi aer cu un VIP, la un moment dat? Nu, dar nici nu e nevoie, lucru demonstrat cu precadere de cazurile lui Irinel Columbeanu, pe spatele carora au crescut cei mai multi “ciorchinei”. Preparate in culisele vreunui tabloid, vedetucile sunt lansate printr-o declaratie-bomba sau printr-o stire de senzatie. Fie ca fac, cica, sex in mare, fie ca se lasa pupate la axila, fie ca beau cu fotbalistii in club (le stiti si pe “fetele lui Mutu”, banuiesc), fie sustin ca au avut relatii homosexuale cu vreun cantaret, cumva trebuie sa sparga gheata, sa atraga atentia ca sa fie preluate de omoloagele tv ale tabloidelor. Reteta pare sa functioneze de fiecare data. “Exista un facilitator al situatiilor de genul acesta, presa, evident, atat scrisa, cat si audio-vizuala. Cazurile de acest gen zgandare, prin expunerea lor publica, instinctele primare ale telespectatorilor. Multi dintre cei care privesc isi spun “Ia uite, as putea sa ajung si eu soferul Monicai Columbeanu!”. Fantasma televiziunii este mai puternica decat realitatea. Exista astfel un acord tacit intre telespectator si cel care realizeaza materialele de presa, iar la baza se afla declansarea unui mecanism de falsificare a realitatii”, ne-a declarat profesorul Hanibal Dumitrascu.


Sunt neica nimeni, vreau sa fiu celebru
Cat despre trasaturile celor care se inscriu in categoria “ciorchinei”, psihologul este de parere ca majoritatea sufera de crize grave de personalitate. “Este lesne de observat ca cei mai multi dintre ei sunt niste neica nimeni aflati intr-o profunda criza de personalitate, iar atunci mizeaza pe ceea ce este facil pentru a obtine cat mai repede un anumit statut. Daca ar fi sa introduc o noua clasificare in categoria tulburarilor mintale, as introduce-o pe cea numita «personalitatea prostului care reuseste». Cineva le deschide drumul, iar ei sunt fericiti, caci considera asta o sansa in viata, sa iasa din anonimat ajutati de media. Exemplul lor, din nefericire, are efect multiplicator, are o forta inimaginabil de mare pentru acei oameni care nu fac nimic constructiv si viseaza la bani si celebritate. Este un mecanism care duce la proliferarea acestor personaje, a acestor antieroi a caror aparitie permanenta este favorizata de media. Sunt oameni de o mediocritate perfecta, adusi in lumina reflectoarelor, care genereaza o criza de modele in societate”. Unii dintre acesi oameni s-au ales chiar cu joburi in showbiz. Astfel, primul fost sofer al Monicai Columbeanu a devenit manechin, celalalt este acum si manechin, si reporter, iar  “blonda lui Bote” a ajuns asistenta tv. Alti ciorchinei, care n-au prins un job fix, apar frecvent prin emisiuni, unde furnizeaza “marfa” pentru Cronica Carcotasilor gratie culturii lor impresionante.


«Blondele» si «soferii» au devenit modele in societate
Pentru cine au devenit “ciorchineii” modele in societate? “Pentru cei care stau intr-o stare de neputinta, de incapacitate si care cauta o cale cat mai simpla de «realizare». Este convenabil sa nu muncesti, sa nu te chinuiesti, sa nu treci prin furcile caudine ale spatiului academic si sa ajungi, peste noapte, star. Vedetele de acest tip vad in televizor o cutie magica, populata de magicieni care invart din bagheta si le daruiesc succesul. Este contagios, din nefericire, modelul acesta, lucru pe care il putem observa cu usurinta daca deschidem un tabloid sau schimbam canalele tv seara”, mai spune Hanibal Dumitrascu. Exista, totusi, o parte buna: “ciorchineii” nu au viata lunga, daca aruncam o privire la cazurile recente. “Personajele de carton sunt manipulate pana la un punct, la care se uzeaza si nu mai sunt de folos nici presei scrise, nici televiziunilor. Vedeti ce s-a intamplat cu Magda Ciumac. A devenit indezirabila si a disparut pentru ca nu mai aducea profit”, spune profesorul. La fel s-a intamplat si cu acei circari care inaintea numelui purtau apelativul “sexy” sau “porno” si care
si-au cam luat talpasita de pe “sticla”. “Trist este ca mereu se gasesc altele...”, a incheiat Hanibal Dumitrascu.




sursa: GARDIANUL

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search